herb gminy Miedzyrzecz
Logo bip
Sesja Rady Miejskiej
09.06.2009

Podczas sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w dniu 9 czerwca br. w sali narad Urzędu Miejskiego w Międzyrzeczu, radni podjęli uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie przeprowadzenia referendum gminnego dotyczącego odwołania Burmistrza Międzyrzecza przed upływem kadencji (do poprzedniej uchwały dodano pytanie referendalne: ”Czy jesteś za odwołaniem Pana Tadeusza Dubickiego z funkcji Burmistrza Międzyrzecza?”). Termin przeprowadzenia referendum, wzór i treść karty do głosowania oraz kalendarz czynności związanych z przeprowadzeniem referendum określi Komisarz Wyborczy w Gorzowie Wlkp. w postanowieniu o przeprowadzeniu referendum.

Do porządku obrad wprowadzono także apel Rady Miejskiej w Międzyrzeczu, który został przyjęty jednogłośnie przez 17 radnych obecnych na sesji.

 

 

Apel Rady Miejskiej w Międzyrzeczu

 

 

Międzyrzecz, 09.06.2009 r.

 

Pan

Donald Tusk

Prezes Rady Ministrów RP

 

Pani

Helena Hatka

Wojewoda Lubuski

 

 

Szanowny Panie Premierze

Szanowna Pani Wojewodo

 

W związku z sytuacją prawną i postawą Burmistrza Międzyrzecza, która skutkuje istotnym paraliżem w normalnym funkcjonowaniu struktur i organów gminy, Rada Miejska w Międzyrzeczu zwraca się do Państwa z apelem o skorzystanie z uprawnień zawartych w art. 97 ustawy o samorządzie gminnym i zawieszenie organów Gminy Międzyrzecz oraz ustanowienie zarządu komisarycznego.

 

Jesteśmy przekonani, że wobec nieodpowiedzialnej postawy Burmistrza oraz ograniczeń ustawowych, które nie dają możliwości innego, szybkiego rozwiązania tej sytuacji, jest to jedyny sposób na przywrócenie naszej Gminie i jej organom sprawności działania.

 

Uzasadnienie apelu

 

Od kilku miesięcy Gmina Międzyrzecz znajduje się w sytuacji, która coraz bardziej zmierza w kierunku paraliżu w funkcjonowaniu jej struktur i organów.

 

W listopadzie 2008 roku, aresztowani zostali aresztowani Burmistrz Międzyrzecza, jeden z jego Zastępców, kierownik jednego z wydziałów Urzędu Miejskiego oraz ówczesny Prezes Międzyrzeckiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji. Wszystkim tym osobom prokuratura postawiła zarzuty popełnienia przestępstwa. Zarzuty od prokuratury usłyszał również drugi Zastępca Burmistrza oraz jeden z radców prawnych gminy. Rada Miejska w Międzyrzeczu nie zna treści i szczegółów tych zarzutów, nie została bowiem poinformowana o nich przez prokuraturę i nie otrzymała również takich informacji mimo  prośby skierowanej do prokuratury. Z doniesień medialnych wiadomo natomiast, że w przypadku Burmistrza jest to obecnie już 13 zarzutów popełnienia przestępstwa.

 

Kluczowe znaczenie dla aktualnej sytuacji w Gminie ma przede wszystkim sytuacja prawna Burmistrza Międzyrzecza oraz jego pierwszego zastępcy, dla których ustawa samorządowa wyraźnie zastrzega pewne uprawnienia i kompetencje, nie dając możliwości ich realizowania przez inne osoby. Po zatrzymaniu przez prokuraturę, Burmistrz przez trzy miesiące przebywał w areszcie, a następnie po powrocie do pełnienia swojej funkcji na okres około miesiąca, otrzymał od prokuratury (podtrzymany przez Sąd) zakaz pełnienia swoich obowiązków. Podobny zakaz posiada obecnie także jego pierwszy zastępca.

Taka właśnie, przedstawiona w dużym uproszczeniu, aktualna sytuacja prawna Burmistrza Międzyrzecza i jego pierwszego zastępcy powoduje, że aktualnie w Urzędzie Miejskim nie ma osoby posiadającej prerogatywy Burmistrza i mogącej podejmować wszelkie decyzje niezbędne dla sprawnego funkcjonowania Gminy. Powołany dwa miesiące temu Sekretarz Gminy posiada, co prawda dość szerokie uprawnienia i pełnomocnictwa, nie jest jednak w stanie wypełniać tych kompetencji i zadań, które ustawa zastrzega jako wyłączne uprawnienia Burmistrza.

 

Należy zaznaczyć, że Ustawodawca nie przewidział sytuacji, w której niemożność pełnienia funkcji dotyczy zarówno Burmistrza jak i jego pierwszego zastępcy i jest związana z prokuratorskim zakazem wykonywania swoich obowiązków zawodowych. Ustawa samorządowa pozwala, co prawda na powołanie osoby pełniącej funkcję Burmistrza w okresie jego niezdolności do sprawowania swojego urzędu (z taką sytuacją mieliśmy do czynienia w okresie aresztowania Burmistrza Międzyrzecza), ale jednoczenie szczegółowo wylicza sytuacje, w których takie powołanie jest możliwe. Ten zamknięty katalog przesłanek ustawowych nie obejmuje zakazu pełnienia funkcji wydanego przez prokuraturę, co w naszej międzyrzeckiej sytuacji ma kluczowe znaczenie. Nie możliwe staje się, bowiem powołanie w oparciu o te przepisy osoby, która mogłaby wypełniać obowiązki Burmistrza posiadając wszystkie jego prerogatywy i uprawnienia decyzyjne.

 

Oczywistym jest, że w zaistniałej sytuacji najlepszym i najszybszym rozwiązaniem dla Gminy byłaby dymisja Burmistrza Międzyrzecza i związana z nią możliwość szybkiego wyłonienia w wyborach nowej osoby na to stanowisko. Burmistrz, mimo ciążących na nim i jego współpracownikach zarzutach nie zamierza jednak podawać się do dymisji. Jego reakcja na wszystkie wezwania i apele do dymisji (w tym apel Rady Miejskiej) jest zdecydowanie odmowna. Burmistrza nie przekonują również argumenty przedstawiające negatywne konsekwencje, jakie w związku z jego sytuacją prawną i postawą już poniósł Międzyrzecz i jego mieszkańcy, jakie ponosi i jakie zapewne jeszcze poniesie.

 

W tej sytuacji Radni Rady Miejskiej w Międzyrzeczu złożyli wniosek o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania obecnego Burmistrza Międzyrzecza oraz przyjęli uchwałę niezbędną do przeprowadzenia takiego referendum. To referendum jest naszym votum nieufności kierowanym do Burmistrza i wyrazem przekonania, że utracił on faktyczną i moralną zdolność do dalszego pełnienia swojej funkcji.

 

 

 

 

 

 

 

 

wydrukuj
strzalka
strzalka
close
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Facebook