herb gminy Miedzyrzecz
Logo bip
STOP! sprzedaży papierosów nieletnim
09.09.2009

MIĘDZYRZECZ mówi STOP! sprzedaży
papierosów niepełnoletnim.

Trwa III Ogólnopolski Dzień Odpowiedzialnej Sprzedaży wyrobów tytoniowych, kulminacja XII edycji Programu STOP18! Celem akcji, w której uczestniczy Międzyrzecz i blisko 300 innych samorządów z całej Polski jest zapobieganie dostępowi niepełnoletnich do wyrobów tytoniowych. Jak wynika z badania Programu STOP18! jedynie 36% sprzedawców przestrzega zakazu sprzedaży papierosów osobom do lat osiemnastu[1].

Podczas III Ogólnopolskiego Dnia Odpowiedzialnej Sprzedaży w Międzyrzeczu będzie  prowadzona akcja edukacyjna w punktach sprzedaży wyrobów tytoniowych. Sprzedawcy otrzymają ulotki oraz oznakowania na punkty sprzedaży. Tego zadania podjęli się Harcerze wraz z opiekunami z Drużyny Harcerskiej „PŁOMIENIE” przy Szkole Podstawowej nr 2 w Międzyrzeczu. W najbliższym czasie, w szkołach odbędą się spotkania edukacyjne z rodzicami, którzy dowiedzą się, jak uchronić swoje dzieci przed paleniem. Podczas spotkań zostaną rozdane ulotki. Dodatkowo w całej Polsce w akcji będą uczestniczyć wszystkie Komendy Powiatowe Policji.

Sprzedawcy za złamanie zakazu sprzedaży wyrobów tytoniowych niepełnoletnim grozi 500 zł mandat lub grzywna nawet do 5000 złotych. Dotychczas mandaty za to wykroczenie nakładała policja, a straż miejska mogła skierować do sądu wniosek o ukaranie sprzedawcy. Sytuacja zmieniła się 3 września, kiedy to również strażnicy miejscy otrzymali prawo do bezpośredniego nakładania mandatów.

Historia Programu STOP18! pokazuje, że edukacja sprzedawców jest ważnym elementem akcji. Jednak sama edukacja może okazać się niewystarczająca w osiągnięciu celu jakim jest zdecydowana poprawa przestrzegania prawa przez sprzedawców. Wśród propozycji zmian przepisów jest wprowadzenie gminnych rejestrów punktów sprzedaży, sankcje czasowego odebrania pozwolenia na handel wyrobami tytoniowymi, wprowadzenie obowiązku legitymowania młodo wyglądających klientów, czy też obowiązkowe szkolenia dla sprzedawców z zasad handlu wyrobami tytoniowymi i technik asertywnej odmowy.

 „Badania Programu STOP18! pokazują, że nieuczciwi sprzedawcy i młodzi palacze to problem widoczny w każdym miejscu w kraju. Nie zamierzamy być bierni, dlatego uczestnicząc w Ogólnopolskim Dniu Odpowiedzialnej Sprzedaży chcemy przekonać sprzedawców do przestrzegania prawa oraz zwracania szczególnej uwagi na młodych klientów proszących o wyroby tytoniowe” – powiedział przedstawiciel biura prasowego organizatora Programu STOP18!

Program STOP18! to największa w Polsce akcja zapobiegania dostępowi niepełnoletnich do wyrobów tytoniowych, działająca nieprzerwanie od 1998 roku. Patronat honorowy nad III Ogólnopolskim Dniem Odpowiedzialnej Sprzedaży objął Pan Grzegorz Schetyna, Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Program Odpowiedzialnej Sprzedaży STOP18!, prowadzony od 1998 roku, opiera się na partnerstwie organizacji i firm, które podejmują wspólne inicjatywy w celu przeciwdziałania dostępowi niepełnoletnich do wyrobów tytoniowych. Aktywny udział w tegorocznej edycji Programu biorą: firma tytoniowa Philip Morris Polska, sieci dystrybucyjne i handlowe Ruch, Kolporter, E.Leclerc, Real, Tesco, Żabka i WSS Społem Praga Południe, PKN Orlen i Shell, organizacje pozarządowe Stowarzyszenie „U Siemachy”, Komitet na rzecz Dzieci w Polsce „KONARD”, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Pełnomocnik Zarządu Województwa Małopolskiego ds. Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom. Założenia Programu propagują stowarzyszenia handlowe Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Polska Izba Handlu, Unia Polskich Sieci Detalicznych. Program STOP18! wspierają Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komenda Główna Policji, Krajowa Rada Komendantów Straży Miejskich i Gminnych oraz Związek Harcerstwa Polskiego.

Informacje na temat Programu Odpowiedzialnej Sprzedaży, włącznie z materiałami edukacyjnymi, można znaleźć na stronie internetowej www.stop18.pl.



[1] 64% sprzedawców sprzedałoby papierosy ankieterowi wyglądającemu na mniej niż 18 lat. Prowadzone w grudniu 2008 roku badanie Millward Brown SMG/KRC metodą Tajemniczy Klient objęło 47 miast o wielkości co najmniej 50 000 mieszkańców. Łącznie zrealizowano 4700 obserwacji.

wydrukuj
strzalka
strzalka
close
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Facebook