herb gminy Miedzyrzecz
Logo bip
Wychowanie przez sztukę dzieci i młodzieży - zajęcia plastyczne w świetlicy Wyszanowo
07.06.2013

Sztuka wyzwala, odkrywa prawdziwe uczucia, ujawnia kompleksy dlatego tak wiele prawdy możemy odkryć w pracy z dziećmi.

Wychowując dzieci poprzez sztukę, osiągamy trwałe korzyści, które pomagają nam w dalszym procesie nauczania, a kształtują u dzieci aktywną postawę, wiarę we własne siły, twórcze podejście do zadań i problemów, kreatywność. Wychowanie przez sztukę wyrabia u dzieci nawyk swobodnej ekspresji, spostrzegawczość, wrażliwość na szczegóły. Dzieci pracując ze sztuką widzą więcej niż inni, mają bardziej wysublimowane gusta. Dzięki osiągniętemu nawykowi tworzenia będą stanowić bardziej świadome estetycznie społeczeństwo, nie konformistyczne. Sztuka daje wolność wypowiedzi twórczej, kształtuje odwagę do wyrażania nieskrępowanych poglądów, w każdej innej dziedzinie życia. Przeciwdziała więc rutynie, automatyzacji życia, odczuć, poglądów. Dziecko bardziej świadomie tworzy swoje życie, pracując wyobraźnią, sprawia, że staje się ono ciekawsze i bardziej przyjazne. Indywidualizm oraz oryginalność wypracowane podczas wychowania przez sztukę, uczą, że dziecko nie musi myśleć ani czuć tak samo, jak jego koleżanka, może zachowywać niezależność myślenia i niepowtarzalność odczuwania. Są to bardzo cenne umiejętności a posiadające je dzieci mają ułatwiony start w „dorosłość” i częściej osiągają sukces w tym co robią.

Wychowanie przez sztukę ma za zadanie przeciwdziałać tłumieniu przeżyć, rozładować napięcia i negatywne emocje. Za pomocą kartki papieru, pędzli, odpowiednich barw czyli w świecie ewentualnym, można przeżyć emocje zachodzące w świecie realnym. Utrwalenie tych wymienionych wyżej cech wychowania przez sztukę jest  sterem w okresie dojrzałości a później w dorosłym życiu.

Wychowanie przez sztukę integruje, pozwala na osiągnięcie sukcesu wszystkim podopiecznym. Dzięki niej pozwalamy poznać otaczający  świat wszystkimi zmysłami (dotyku, wzroku, słuchu, węchu).

Działania plastyczne stwarzają także dziecku szerokie pole do realizacji jego możliwości, a nawet sięgania poza nie, pobudzają do słownego wyrażania swoich odczuć, tym samym pozwalają na pozbycie się napięć emocjonalnych. Dziecko tworząc odczuwa radość, zadowolenie, wzmacnia poczucie własnej wartości. Twórczość plastyczna jest więc swoistą terapią, wyrazem jego wewnętrznej energii.  Jako terapia uspokaja je, daje uczucie odprężenia oraz zaspokaja typową dla tego wieku potrzebę działania.

Wartość terapeutyczna wychowania przez sztukę tkwi nie tyle w produkcie finalnym aktu twórczego, co w samym procesie tworzenia. Najważniejszy jest proces twórczego myślenia i samodzielnego odkrywania własnych możliwości. Dziecko poprzez twórczość abstrakcyjną, czyli swój świat wyobraźni ma okazję do wyrażania siebie, tego co czuje, wspaniale przygotowuje się w ten sposób do współdziałania, zacieśniania kontaktów z innymi ludźmi, do prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie. Oprócz funkcji terapeutycznych, sztuka ma pomagać w rozwijaniu spostrzegawczości, wyobraźni, myślenia, ma doskonalić koncentrację uwagi na zadaniu, ćwiczyć pamięć, rozwijać postawy poszukujące, twórcze słowem przygotować do w miarę samodzielnego dorosłego życia wśród pełnosprawnych obywateli naszego państwa.

Twórczość abstrakcyjna dzieci jest przygodą, która zawsze kończy się wspaniałym efektem. A największą nagrodą dla nauczyciela za jego trud, staranie w pracy z dziećmi jest wyraz szczęścia malujący się na twarzy wychowanków, szczery uśmiech podziękowania i triumfalne stwierdzenie „Ja, mogę, ja potrafię, ja umiem”.

Zajęcia plastyczne w świetlicy Wyszanowo odbywały się od kwietnia do grudnia 2012 r. Od kwietnia br. zajęcia zostały wznowione. Zajęcia przeznaczone są dla dzieci i młodzieży z Wyszanowa, pragnących rozwijać swoje zainteresowania, uzdolnienia oraz współpracę w grupie. W zajęciach plastycznych wykorzystywane są najróżniejsze techniki i materiały plastyczne:

- techniki rysunkowe (rysunek ołówkiem, kredką, pisakiem oraz pastele)

- techniki malarskie (akwarela, farby plakatowe i akrylowe, malowanie na szkle i folii)

- modelowanie (lepienie z gliny, plasteliny oraz masy papierowej)

- formowanie przestrzenne z różnych materiałów (lalki i zwierzaki z butelek, formowanie
z gipsu drutu i papieru oraz szyszek i makaronu

- zajęcia plastyczne na wolnym powietrzu (rysunek z natury – plenery, rysowanie po asfalcie kredą)

- branie udziału w różnych konkursach plastycznych organizowanych przez gminę i powiat Międzyrzecz

Zajęcia plastyczne finansowane są przez Gminę Międzyrzeczu z Gminnego Programu Profilaktyki Alkoholowej i Przeciwdziałania Narkomanii. Zajęcia realizuje nauczyciel wychowania plastycznego Pani mgr Małgorzata Biernat.

wydrukuj
strzalka
strzalka
close
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Facebook